Nysted Efterskole 2020 06782

nysted for livet.

dit potentiale er vores passion

Hos Nysted Efterskole tror vi på, at alle har noget helt særligt at bidrage
med. Derfor fokuserer vi på dine interesser, styrker og talenter, så du kan se
det unikke i dig — og opdage dit eget potentiale.

Vi ved, at karakterer er vigtige. Men for os er det ligeså vigtigt, at du har lyst
til at være en del af vores fællesskab og gerne vil blive klogere på dig selv.
Vi sætter nærværet først, og dyrker frem for alt nysgerrigheden og lysten
til at lære mere.

For os handler det om at udforske, afprøve og opdage. Derfor tilbyder vi et
bredt udvalg af linjefag, hvor der er plads til, at du kan kaste dig ud i nye
oplevelser og udforske nye muligheder.

vores forskelligheder er vores styrke

Vi bruger den tid og skaber det rum, der skal til for, at du føler dig
inkluderet. Her er der plads til dig, og alt det du er. For det er netop i vores
forskelligheder, at vi kan lære af hinanden og vokse som mennesker.

Det er også det, der gør Nysted Efterskole til noget helt særligt. Det er et
frirum, som er dit — med oplevelser, nye venner og minder for livet, og
sammen skaber vi rammerne for, at du kan få dit livs bedste år.

oplevelser for livet

Vi er en helt almindelig efterskole for 8., 9. og 10. klasse med spændende linjer og et stærkt fællesskab, som rummer alle elever og deres forskelligheder. Vi har nemlig fokus på dig, dine faglige og personlige kompetencer, men her er både plads til dig, som profiterer fint af den almindelige undervisning du kender fra folkeskolen, men der er bestemt også plads til dig, som har brug for en anderledes og mere individuel undervisning, hvor du har brug for ekstra støtte eller indsats i hverdagen. På Nysted Efterskole kan du gå til afgangsprøve i både FP9 og FP10.

Nysted Efterskole 2020 06714

venner for livet

Når du starter på Nysted Efterskole vil du hurtigt opleve at få mange nye kammerater og blive en del af et stærkt fælleskab. Gennem hverdagens mange oplevelser skaber vi sammen nogle bånd og trygge rammer – her skal nemlig være rart for alle at være. Du skal føle dig tryg, hørt, set og forstået!

Vi er her for hinanden – og de voksne på skolen er her for dig og hjælper til at sikre, at du får succesoplevelser i hverdagen, gennem praktisk og boglig læring samt fællesskabet.

daglig[-]dagen

Uret ringer og du famler i mørket efter din telefon for at trykke på snooze-knappen. Ah – bare lige 5 minutter mere. Mens du ligger og vågner ser du frem til spændende dag, der starter med fælles morgenmad sammen med alle dine venner på efterskolen. Ingen dage på Nysted Efterskole er ens, for hver dag byder på nye spændende muligheder – men du er i trygge rammer blandt venner og voksne som du efterhånden kender rigtig godt. Dagen begynder med oprydning og rengøring af værelser og fællesområder kl. 7.45, efterfulgt af fælles morgenmad klokken 08.15. Inden skoledagen starter, tjekkes der, at alle værelser er ryddelige. Midt på dagen spiser I varm mad i spisesalen på efterskolen. Klokken 17.30 og 18.00 spiser alle aftensmad i efterskolens spisesal.

Herefter har vi stilletime, hvor alle skal være på deres værelser og får tid og ro til fordybelse med opgaver, lektier eller andet. Om aftenen kan du deltage i skolens mange forskellige aktiviteter. Du kan blandt andet pleje sig selv og fællesskabet i skolens træningscenter, musiklokale, gamer-rum eller blot mødes med dine kammerater og lærere til hyggeligt samvær omkring pejsen i skolens fællessal.
Alle er på deres værelser klokken 22.15 og ligger i deres seng klokken 22.30.

tur og udflugter

Alle elever på Nysted Efterskole har mulighed for at deltage i fire større udflugter. Skoleåret starter med en “ryste-sammen” tur, hvor vi alle sammen bygger lejr på skolens område i Frejlev. Vi skal lære hinanden at kende, og sammen opleve nødvendigheden af fælles regler og rammer.I ugen op til efterårsferien er hele skolen igen på udflugt, vi forsøger hvert år at finde et område, der passer til netop vores behov. Vi vil gerne kunne benytte vores heste, cykler og være ude i naturen med forskellige aktiviteter som fiskeri, bålmad o. lign. I foråret har der været tradition for at rejse til Tjekkiet og udfordre eleverne med sprogoplevelser, en anderledes kultur, og mulighed for at nyde en anderledes natur. Skoleåret slutter vi af med en tur, som evt. kan foregå i Sverige. Vi skal have tid til at sige ordentligt farvel til hinanden, og forberede eleverne til deres nye liv, som ikke efterskoleelever. I weekenderne er de elever, der bliver tilbage på skolen, på fællesudflugter.

Nysted Efterskole 2020 06828